Skip to main content

Nieuws

Graag informeren wij hier over het laatste nieuws over FUSO of ons bedrijf.

FUSO eCanter

FUSO eCanter, 0% uitstoot, 100% elektrisch, 100% truck

De eCanter:

  • geluidloos
  • aan 1 uur laden genoeg
  • 0 emissie
  • 100% elektrisch
  • 100 km bereik
  • meer dan 3.5 ton laadvermogen

De FUSO eCanter is een lichte vrachtwagen zonder uitstoot van CO2- en andere schadelijke stoffen en zonder geluidsoverlast. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi FUSO Truck & Bus Corporation (MFTBC), onderdeel van Daimler Trucks, en wordt geproduceerd in Tramagal in Portugal voor de Europese markt. De FUSO eCanter is dé toekomst op het gebied van duurzame, stedelijke distributie.

Geschikt voor milieuzones

Diverse gemeentes werken aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Daarom is er een milieuzone aangewezen. Deze maatregel zorgt ervoor dat alleen schone vrachtauto’s en vrachtauto’s met een speciale ontheffing de binnenstad in mogen. In 2022 wordt de milieuzone voor vrachtauto’s uitgebreid en worden de regels strenger. Alleen vrachtauto’s met emissieklasse 6 en hoger mogen dan de milieuzone nog inrijden. De FUSO eCanter voldoet nu al aan deze eisen.

De eCanter cijfers

De FUSO eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.500 kilogram heeft de FUSO eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tussen de 3.500 en 4.000 kilogram.

De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk, maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de FUSO eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

De elektrische aandrijving wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 129 kW (175 pk) en een koppel van 380 Nm. Dit vermogen wordt overgedragen naar de achteras door een standaard transmissie. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het maximale koppel al beschikbaar vanuit stilstand.
De maximale snelheid van de eCanter is beperkt tot 80 kilometer per uur, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De ongeveer 600 kilogram zware accu's maken een bereik van meer dan 100 kilometer mogelijk en overtreffen daarmee in veel gevallen de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

Hoe krachtig is de elektrische motor?

Het vermogen van de elektromotor is 115 kW met een maximumkoppel van 390 Nm, beschikbaar vanaf de allereerste seconde.

Zijn dezelfde transmissies beschikbaar voor de eCanter als voor de Canter met dieselmotor?

Nee, bij de elektrische motor van de eCanter is een reductiekast inbegrepen. Deze is rechtstreeks verbonden met de transmissie. Dit betekent dat de eCanter in staat is om de wettelijke snelheidslimiet voor vrachtwagens te versnellen zonder te schakelen. Dit resulteert in minder slijtage en constante versnelling.

 

Wat is de accucapaciteit van de eCanter?

Elke accu heeft een capaciteit van 13,8 kWh. De eCanter heeft zes batterijpakketten en een totale capaciteit van 82,8 kWh.

Hoeveel weegt een accupakket?

Eén accu weegt 112 kg. De eCanter met een GVW van 7,49 t biedt nog steeds een laadvermogen van 4,5 ton

Hoeveel tijd kost het om de eCanter op te laden?

Het is mogelijk om de eCanter zowel met AC als DC op te laden via CCS Type 2-lader (conform EU). Dit betekent dat het mogelijk is om binnen een uur tot 80% capaciteit op te laden. Via AC duurt het maximaal 9 uur.

Hoe ondersteunt de eCanter de bestuurder bij het dagelijkse werk?

De dagelijkse werkroute kan worden georganiseerd via slimme navigatie volgens het FUSO-servicecentrum en laadstations. Het connectivity-systeem kan de belasting direct scannen en de vrije laadruimte bepalen om de bestuurder direct naar het volgende laadpunt te navigeren, om te zorgen voor de best mogelijke bezettingsgraad.

Wat is het bereik van de eCanter?

De eCanter heeft een bereik van ongeveer 100 km. Dit is zeker voldoende voor het dagelijks gebruik van gemeenten en huis-aan-huis-bezorgbedrijven. In de toekomst zullen we modulaire batterijpakketten aanbieden. Elke klant kan de batterijpakketten naar eigen behoefte aanpassen.

Met nieuwe functionaliteiten, is de bediening van de eCanter lastig?

Het transmissiesysteem is nu gemakkelijker te hanteren dan ooit: via de push-startknop kunt u de eCanter starten en via schakelaars kunt u de verschillende rijmodi kiezen: P, D, N en R.

Is er speciaal onderhoud nodig voor de eCanter?

Alleen speciaal met betrekking tot een hoogspanningstraining waaraan elke technicus moet deelnemen voordat hij aan het voertuig werkt. Vanwege systeembeperkingen zijn de onderdelen in de aandrijflijn nagenoeg slijtagevrij en hebben ze een zeer laag onderhoud. Alleen de koelvloeistof van het hoogspanningssysteem moet regelmatig worden vervangen.